antifouling

Antifouling is een onderwaterverf dat u schip beschermd. Als het voorjaar zich aandient lopen de planken in de winkels weer vol met blikken antifouling en onderwaterverven van vele gerenommeerde merken. Epifanes, Hempel, De IJssel International, Sikkens, het is bijna te veel om op te noemen, hebben voor ieder vaarwater wel een uitgelezen product. Iedere aanval van microscopische organismes, plantjes en slijmalgen op het onderwaterschip moet kunnen worden afgeslagen.

Onderwaterverf of antifouling 
Onderwaterverf is een koper- en biocidevrije verf voor onder de waterlijn, welke zijn werking haalt uit de zelfslijpende eigenschap. Deze verfsoorten slijten langzaam af gedurende het vaarseizoen. Wanneer echter biociden, koper, chloorrubber en/of andere aangroeiwerende middelen zijn toegevoegd spreken we over antifouling.

Anti fouling, harde of zachte
Buiten antifouling met een zelfslijpend karakter, ook wel eroderend of polijstend genoemd, is er ook de harde antifouling. Deze verfsoort scheidt gestaag biocide af. Door dit loogproces verliest de verflaag na verloop van tijd zijn beschermende werking. Aan het eind van het seizoen blijft er een poreuze, harde laag over. Na een aantal lagen, die zich in de loop van de jaren vormt, zal u deze eerst moeten verwijderen voordat er een nieuwe laag wordt aangebracht. Een van de voordelen van een harde antifouling is dat hij tussentijds nat geschuurd en zo doende gepolijst kan worden. Dit levert weer een gladder oppervak op en dus meer snelheid.

 De belangrijkste onderverdeling is die in zoet en zout. Maar daar zijn we er niet mee. Ook de watertemperatuur, de hoeveelheid zonneschijn, de stroming en lozingen van zoet- naar zoutwater kunnen een belangrijke rol spelen.


Zo komen we tot de volgende vragen:

  • Is het vaargebied uitsluitend op zoetwater.?
  • Is het vaargebied gelegen op zoetwater maar zo nu en dan op zoutwater?
  • Is het vaargebied zoetwater en langere tijd brak of zout water?
  • Is het vaargebied meestal op brak of zoutwater en soms op zoet water?
  • Is het vaargebied en de haven gelegen op brak of zout water en door lozingen of getijden stroomt het water rond het schip.
  • Is van het vaargebied en de haven bekend dat er sterke aangroei heerst.

De eerste twee lijken veel op elkaar en kunnen vaak met een en de zelfde anitfouling behandeld worden. Voor nr. 3 en 4 kan men het beste uitgaan van de minst gunstige situatie. Nr. 5 en 6 vragen om stevige oplossing. In tropische gebieden met hoge watertemperatuur zal men extra matregelen moeten treffen.

 
 
Zout water
Brak water
Zoet water
chloorrubber
X
XX
XXX
koperhoudend
XXX
XXX
X
biocidehoudend
XX
XX
XXX
koper en biocidevrij
---
X
XXX

X Minder geschikt XX Geschikt XXX Zeer geschikt --- Af te raden

Zonlicht heeft ook invloed.
Wanneer een schip altijd met de bakboordzijde naar het zonlicht ligt afgemeerd in de haven zal de aangroei van bakboord en stuurboord verschillen. Vooral direct onder de waterlijn kan een duidelijk verschil optreden. Veel valt hier niet aan te doen, u kunt hoogstens het schip om en om met de punt of met de achterzijde in de box leggen en zo nu en dan met een borstel of luiwagen de aangroei verwijderen. Let wel op, eroderende en polijstende antifouling kan hier minder goed tegen. Schepen in botenhuizen hebben vaak minder last van aangroei door het ontbreken van zonlicht.

De vaarstijl en snelle motorboten
Wadvaarders die vaak droogvallen, stellen andere eisen aan hun onderwaterverf dan de wedstrijdzeiler. Wanneer een snelle motorboot voorzien wordt van eroderende of polijstende (ook wel zelfslijpende antifouling genoemd) antifouling zal na een korte periode van snel varen de beschermende laag verdwenen zijn. Voor deze schepen is er een harde antifouling op de markt die zijn werking ook bij snel varen behoud. Ook de droogvallende schepen zullen baat hebben bij een robuuste aangroeiwerende verflaag. De wedstrijdzeiler is meer gebaat bij een dunne laag eroderende antifouling die gaande weg het seizoen dunner wordt. In antifouling worden ook vaak producten als Teflon® gebruikt die het oppervlak glad en weerstandsarmer maken, iets wat een wedstrijdzeiler wel aanspreekt.

Is antifouling duur? Geen aangroeibescherming is nog veel duurder!
Waarom al deze heisa en wat staat u te wachten als er weinig of niets wordt ondernomen? Een schip met forse aangroei (het schip heeft een baard) zal in de toekomst de volgende problemen krijgen:
 

  • Extreem brandstofverbruik.
  • Weerstand en daardoor snelheidsverlies.
  • Aantasting van onderlagen en corrosie.
  • Het vroegtijdig kaal maken van het schip en van een compleet nieuw verfsysteem voorzien
  • Bij polyester schepen versneld optreden van osmose.
  • Aantasting van levensduur en waarde van uw schip.

Enkele opmerkingen en waarschuwingen.
 

  • Aluminium schepen mogen niet van een koperhoudende antifouling worden voorzien. Koper en aluminium zijn geen vrienden. Controleer de overschilderbaarheid van oude of onbekende verflagen
     
  • Controleer de overschilderbaarheid van oude of onbekende verflagen.
     
  • Breng altijd de juiste laagdikte aan. Ter hoogte van de waterlijn en de boeg mag het iets dikker zijn omdat daar het water meer kracht uitvoert.
     
  • Schuur antifouling altijd nat. Het schuurstof bevat biocide en andere ongezonde stoffen. Volg de milieuvoorschriften van de fabrikant op
    .
  • Lees de veiligheids aanwijzingen op het blik en volg ze op.
     
  • Het gebruik van koolteer met PAK’s (polycyclische aromatische koolwaterstoffen) is al jaren verboden. 
     
  • Raadpleeg bij twijfel een professional of lees de vaak zeer uitgebreide documentatie van de bovengenoemde fabrikanten.