Navigatieverlichting

Varen in het donker! Hoe werkt navigatieverlichting?

Veel mensen doen het nooit, maar het varen in het donker kan een heel aparte belevenis zijn. En bij tegenslag of een wat langere tocht kun je sowieso wel eens gedwongen zijn een stuk in het donker te moeten varen.

Ook bij slecht zicht is tijdens de vaart het gebruik van navigatieverlichting verplicht. Deze verlichting moet dus goed werken. En daarbij aan de wettelijke eisen ten aanzien van zichtbaarheid voldoen. Je moet daarom lantaarns gebruiken, die voorzien zijn van een keurmerk van bijvoorbeeld het KNMI of de DHI (Deutsches Hydrografisches Institut). De lampen voor goedgekeurde top- en boordlichten zijn elk 25 Watt sterk, die voor het heklicht 10 Watt. Vaar je veel in het donker dan moet je daar met de accucapaciteit dus rekening mee houden.

De standaard navigatieverlichting op boten die op de motor varen bestaat uit twee boordlichten, een rood aan de linker (bakboord-)zijde en een groen aan de rechter (stuurboord-)zijde. Vanaf de voorkant te zien over een hoek van 112,5. Daarnaast heeft een motorboot een wit toplicht van voren te zien over een hoek van 2250. Tenslotte is er nog een wit heklicht, van achteren te zien over een hoek van 1350. De totale verlichting bedekt dus 3600, ofwel een volledige cirkel.

Kleinere motorboten mogen het hek- en toplicht in een lantaarn combineren.

Zeiljachten

Zeiljachten met een lengte over alles tot 20 meter mogen onder zeil in de top van de mast een driekleurenlantaarn gebruiken. Daarin zijn boordlichten en heklicht in één lantaarn verenigd. Het licht zit hoog en is daardoor, zeker bij een zeetje, goed zichtbaar en met één lamp aan verbruik je ook minder stroom. Onder zeil met de motor uit is dat laatste een belangrijk voordeel. Onthoud dat indien een zeilboot de motor start het geen zeil-, maar motorboot is. Dan is een driekleurenlicht niet meer toegestaan en moeten de gewone boordlichten, het aparte heklicht en het toplicht aan. Verlichting voor onder zeil en op de motor moeten daarom een aparte schakelaar hebben.

Kleine schepen

Open motorboten en zeilboten kleiner dan 7 meter lengte mogen volstaan met alleen een rondom schijnend witlicht. Zorg altijd wel voor een aparte schijnwerper om bij dreigende aanvaring de aandacht te trekken.